lördag 25 februari 2017

Tankar till morgonkaffet.

Under denna lördagsmorgon så har jag intagit mitt morgonkaffe till TV 4 Nyhetsmorgon och lyssnat på diskussionerna om landsbygden.

Jag håller absolut med om att det är vansinnigt dumt att förlossningar läggs ner i landet.

När de la ner förlossningen i Torsby för ca 18 år sedan så innebar det att de i norra Värmland fick ca 20 mil att åka istället för de tidigare 9 mil.. 

Många väljer då istället att åka över till Norska Elverum för att föda eftersom det bara är halva resvägen dit.

Detta är naturligtvis inget unikt, det sker på ett flertal ställen efter den norska gränsen.

Hur vi påverkas ekonomiskt av det här är en fundering jag har, för jag är nästan helt säker på att norrmännen fakturerar den svenska vården för detta... 

Det stoppar ju egentligen inte där.. 
För många hushåll i Sverige så är det närmre över till grannlandet för att få akutvård.

En annan fundering jag har när det gäller vård och ekonomi är: 

Jag förstår att statens pengar inte räcker till allt.. MEN....

De flyktingar som får stanna pga att vi inte kan skicka tillbaks någon till ett land där de riskerar ett dödsstraff, är deras liv mer värda än våra ofödda barns och deras mödrars liv?!

Hur många barn skulle inte vara döda idag om de inte blivit födda med vårdens resurser och kunskap i beredskap.

Jag själv hade haft 3 barn mindre idag utan den hjälp jag fick på Csk förlossning med utbildad och rutinerad personal..

Som sagt, pengarna räcker inte till allt, men jag vet vad jag skulle valt.

Det här var mina morgontankar idag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar