måndag 27 februari 2017

Helgsumering..

Haft en bra helg som bjudit på en hel del ej inplanerade händelser..

Fredagen var iofs olidligt tråkig och jag kände mig riktigt frustrerad och rastlös, trots att jag egentligen inte ens ville göra något ändå..
På kvällen så förberedde jag lördagens lunch, tjocka revben, ugnsstekt potatis och en vitlöksås.





Jag började med att koka köttet 1 timme på medelvärme tillsammans med lite salt, vitpepparkorn och lagerblad.
Sen skar jag halvvägs igenom köttet vid benen och la det i en marinad under natten.

Marinad:
2 dl vatten
1/2 dl rapsolja 
1 dl soya
2 msk chilisås 
Grillkrydda
Aromat
Paprikapulver 
Grovmalen svartpeppar 
Vitpeppar 
3 rivna vitlöksklyftor 
2 tsk senap
Ev, mer salt.

Tillagning av köttet:
Lägg över köttet i en trång ugnsfast form och häll över resen av marinaden.
Täck formen med ett lock eller ugnsfolie, och ställ in i ugnen på 150 g i ca 1.5 timme.

Potatisen förkokade jag med skalet på, sen delade jag den och penslade runt om med lite olja innan jag smaksatt med flingsalt, paprikapulver och crunchigt glutenfritt ströbröd. (20 min, 200 grader)

Vitlökssås:
Creme fraiche 2 dl 
Vitlöksklyftor 2 st
Salladskrydda 

På Lördagskvällen så fick vi ett besök som slutade med att vi hamnade på en fest hemma hos några för mig helt nya ansikten.

Jag är riktigt glad över att jag till slut följde med då det resulterade i att jag lärde känna två nya fina människor.

Kvällen i sin helhet gick över förväntan bra till min/vår stora glädje, trots att oddsen för det var rätt så låga pga en viss orsak.

Det tackar jag allra odmjukaste för.

Söndag.. Då blev det en spontan tur till Örebro för att överraska svärmor på hennes födelsedag.

Eftermiddagen blev nästan som en liten släktträff hemma hos Ina och Hasse, jättetrevligt. 

(Tack Ina för den goda tårtan du bakat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar