fredag 17 februari 2017

Mat, mat, mat..

Mitt andra inlägg på två veckor nu, lusten till att skriva har inte riktigt velat infunnit sig  och hela jag har väl varit lite låg under veckan som gått.

Nu tänkte jag bara skriva lite om mat, dagens middag som hos oss är två enkla rätter som går fort, är billigt och gott.

1. Spenatsoppa 

Receptet:

600 g hackad spenat 
1/2 purjolök 
1 gul lök 
3 st buljongtärningar (grönsaks)
1.5 L vatten 
Salt, peppar 
3 dl mjölk lr grädde

Finhacka lök och purjo, lägg i alla ingredienser utom mjölken/grädden i en stor kastrull och låt koka ca 20 min.
Mixa soppan lite snabbt, blanda i mjölken och smaka av med ev mer salt och peppar.

Servera med kokta ägghalvor. 

2. Baconpizza

Receptet:

1 fpk färdig pizzadeg lr egengjord.

25 g jäst
2 msk olja
2.5 dl ljummet vatten 
6-7 dl mjöl
Blanda allt till en deg, låt jäsa 55 min.

Fyllning:

300 g bacon
1/2 gul lök
100 g vitlöksost
1 dl tomatsås 
1 tsk oregano 

Bryn lök och bacon, häll över resten och låt småputtra några minuter.

Bred ut röran på pizzabottnen och strö över ca 100 g valfri riven ost.

Jag tycker det är gott att toppa pizzan med lite fetaost, oliver och soltorkade tomater. 

Trevlig helg på er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar