tisdag 3 januari 2017

Skaparglädje

Är inne i en period av skaparglädje, dvs matskaparlust..

På förmiddagen så slängde jag ihop två maträtter, en som vad vi kallar det hemma hos oss "vuxenrätt" och en så kallad "barnrätt" för känsliga smaklökar.

Mattips nummer ett kan göras med lr utan nötfärs.



Orientalisk gryta på mitt vis och till den använde jag:

400 g nötfärs (kan uteslutas)
1 gul lök, hackad.
2 vitlöksklyftor, rivna.
4 morötter, skivade.
3-4 nävar vitkål, strimlad.
10 färska champinjoner i halvor.
1 burk krossade tomater.
1 dl kidneybönor.
1 dl kikärtor.
2 dl vatten

Smaksatt med:
2 msk tomatpuré
1 msk koriander
1 msk spiskummin 
1/2 msk gurkmeja 
1/2 msk kanel
1/2 tsk ingefära 
1-2 tsk kardemumma 
1 tsk kryddnejlikor
1 tsk chili
Salt efter smak.

Bryn lök, vitlök, vitkål, morötter tillsammans i lite olja, rör ner nötfärs en och bryn några minuter.
Lägg i resten av alla ingrediensernamn och koka upp, låt småputtra ca 20 minuter.

Jättegott som det är lr tillsammans med en klick turkisk yoghurt. 
Vill du ha det lite matiga så servera med tex råris.

Vi kommer äta det tillsammans med Libabröd.

Mattips nummer två, köttfärslimpa med gräddsås och potatis.



Till den så använde jag mig av:

500 g nötfärs 
1-2 msk lökpulver 
2 vitlöksklyftor 
1 dl persilja 
1 ägg
1 dl ströbröd 
2 dl vatten
Salt, peppar 

Blanda ihop allt och forma till en limpa i en ugnsform.
Ställ in på 200 grader, efter 10 min slå över 1 köttbuljongtärning upplöst i 2 dl vatten.
Efter 30-40 min är den klar.

Sila av skyn i en gryta, tillsätt 2-3 dl valfri grädde, lite soya och en klick svartvinbärsgelé.  

Servera med potatis eller ris och kokta grönsaker.

Trevlig dag allesammans, nu ska jag åka iväg och lämna prover.. !!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar