söndag 1 januari 2017

Nyårs helgen 2016

I Fredags så vaknade jag med en känsla av oro och ångest i magen. 

Helgen skulle innebära många nya ansikten och personligheter och jag var nästan säker på att jag inte skulle passa in tillsammans med alla dessa..




MEN..hela helgen blev superbra och jag är så glad för att vi var bjudna hem till vår gode vän Roger och att han öppnade upp sitt hem för oss knäppisar..



Jenny och jag fann varandra direkt.



Roger, Helena och Stefan.

Till den första kvällen så hade vår värd handlat hem till något som kom att bli så himla gott.. och jag kan lova er att jag inom kort kommer införskaffa oss en ny lergryta..

I en blötlagd lergryta la vi i:

Kyckling i mindre bitar.
Stark korv.
Färska champinjoner.
Skivade morötter.
Grovriven kålrot.
Röd paprika i bitar.
Hackad lök.
Riven vitlök.
Sambal Oelek 
Salt, peppar, paprikapulver.
Grädde.

175-200 grader i ca 1.5 h 

Jag ska själv göra denna rätt någon dag här hemma men istället för ris så ska vi ha Libabröd till denna gryträtt.

Under själva Nyårsaftonen så stod jag och Jenny mest i köket, vilken jag bara tyckte var kul.

Till förrätt så gjorde vi Toast Skagen, som är rostat bröd med en röra av massor av räkor, rödlök, dill, gräddfil, majonnäs, salt,peppar och citron.

Varmrätten bestod av en gratäng med potatis, jordärtskocka, lök, vitlök och grädde.

Till den så hade vi en klassisk tomat/löksallad och ryggbiff som vi först stekte på lite snabbt i en panna med salt och peppar innan vi la skivorna på en ugnsplåt och gratinerade dem med en blandning av riven parmesan, ströbröd, färsk basilika, gul lök, äggulor,vitlök, peppar och lite salt..

SÅ FANTASTISKT GOTT om jag får säga det själv. Tyvärr fick jag ingen bild på det.



Glassbomben som Helena hade gjort var suveränt god och lagomt söt eftersom innanför vaniljglassen så var det hallonsorbet och detta serverades tillsammans med färska hallon och granatäpple. Det gjorde du bra Helena!



Mannen i mitt liv ❤

Tack Josef, Roger, Jenny, Stefan, Kim, Henrik, Helena och Linda för en kanonhelg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar