tisdag 20 december 2016

Bott i köket...

Kreativitetslusten har funnits även idag, energin också.

Jag började med att göra två nya plåtar med fröknäcke, mitt egna recept denna gång och normalgräddat. 


Till två plåtar så använde jag:

5 dl kokade vatten 
0.25 dl rapsolja 
2 dl solrosfrön 
1 dl hela linfrön 
1.5 dl sesamfrön 
2 dl  majsmjöl 
1-2 msk fiberhusk 
2 tsk salt 

Blanda alla torra ingredienser, slå över vatten och olja, blanda.
Låt svälla en stund, fördela smeten på två bakplåtspapper, lägg ett bakplåtspapper ovanpå och kavla ut tunnt.
Strö över flingsalt och grädda på 150 grader i ca 50 min.
Stäng av ugnen, öppna luckan och låt svalna.

Efter detta så gjorde jag Daim.


Hur gjorde jag denna då? 

Jo, jag kokade upp 2 dl sirap, 2 dl socker och 1 dl vispgrädde  (som knäck alltså).

Sen lät jag det koka tills det blev hårt, använde mig av kultestet och hällde sen ut det på ett bakplåtspapper och lät det svalna innan jag smälte 200 g choklad som jag sedan täckte med.

Precis när jag var klar med Daimen så fick jag ett meddelande om att mina föräldrar skulle dyka upp under eftermiddagen.....

Så då fick jag lust med att dänga ihop en tårta.. en snabb sådan.


Rulltårta, en räddare i nöden när det ska gå fort.

Jag gjorde en enkel rulltårtebotten och fyllde sen den med sylt och vispgrädde.

Nu ska jag ge mig med mitt skrivande medans jag fortfarande är på topp.

Trevlig dag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar