torsdag 15 december 2016

Baklust

Torsdag och snart helg igen........

Idag under förmiddagen så har jag bakat Havretekakor och Sirapskakor.



Receptet på Tekakorna:

5 dl mjölk 3%
3 dl havregryn 
50 g margarin
1/2 dl rapsolja
2 tsk salt
2 msk sirap 
50 g jäst
8-10 dl vetemjöl 

Häll i alla ingredienser utom mjölk och jäst i en bunke.
Koka upp mjölken och slå över havreblandningen, rör om och låt stå tills det blir fingervarmt.
Smula ner jästen och rör ut den väl, rör sedan ner mjölet till lagom konsistens.

Låt jäsa ca 40 min.

Kavla ut degen ca 1 cm tjock, stansa ut med ett lämpligt mått, nagga med en gaffel.

Låt jäsa ytterligare 30 min.

Grädda tills de blir gyllenbruna i 200 grader. Pensla med vatten efteråt.



Receptet på Sirapskakorna:

200 g margarin 
1.5 dl socker 
2 tsk vaniljsocker 
1 tsk bakpulver 
1 dl sirap 
5 dl mjöl

Häll i alla ingredienserna i en matberedare och kör till en jämn deg.
Låt kakdegen vila 30 min i kylen.
Baka ut till rullar på ca 2,5 cm i diameter och skär dem ca 1 cm tjocka.

Lägg de på bakplåtspapper, gör ett gaffelavtryck på varje kaka.

Grädda 6-10 min på 200 grader.

Annars idag då? Hmm,  jag ska vila och försöka komma ut en stund efter lunch.

Ikväll kommer Josefs partikamrater hem till oss på möte och jag har inte bestämt mig än för om jag ska vara en leende värdinna,ligga i sängen och kolla på film eller åka hemifrån, det återstår att se på vilket humör jag är på då.

Trevlig dag på er i kylan ❄

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar