fredag 9 september 2016

Att bryta ett beroende

Idag har tankarna snurrat runt och jag har försökt flytta de känslomässiga tankarna mot det intellektuella hållet..

När man känner att man skulle vilja få en paus ifrån allt vad problem och ångest heter så är det lätt att lura sig själv till att ett vinglas eller två skulle lösa alla problem.. och det gör det...

För en stund eller kväll.

Om jag nu inte ska ta det där vinglaset så faller jag lätt tillbaks i gamla mönster. 

Vilket innebär att jag äter bort mina känslor...

Om jag inte ska göra det.. så provar med att svälta bort dem..

Eftersom det inte är lösningen så shoppar jag bort smärtan.. 
Vilket inte heller är så särskilt bra.

För att inte göra det så går jag istället och för att det inte ska gå till överdrift så måste jag begränsa mig..

Och då städar, rensar, plockar och flyttar runt på saker istället...

Om jag nu inte ska falla in i mina gamla invanda trygghetsmönster.. vad ska jag göra då??

Det finns ju bara ett bra svar på den frågan och det är ju att se verkligheten i vitögat och acceptera det jag inte kan påverka själv.. det som står utom min makt och kontroll.

Det kan låta ganska simpelt..

Men att ändra på sina destruktiva invanda mönster är nog bland det svåraste som finns..

Det här var bara lite tankar som dök upp under morgonens skogspromenad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar