måndag 22 augusti 2016

Ibs...

Dagens samtal hos terapeuten var bra..

Vi diskuterade upplägget och framtida planering inför torsdagens läkarbesök.

Nervöst men samtidigt spännande....

Idag har jag varit ute i skogen och plockat lingon.. 10 L på 40 min.

Mycket bär och svamp i år.. Jag önskar att vi hade flyttat in i huset redan så jag hade haft tillgång till den matkällare som finns där..




Samtidigt som lingonen kokade på spisen så gjorde jag två plåtar med gluten och laktosfritt knäckebröd (fröknäcke)...




Den ena satsen var baserad på havregryn..


Och den andra på glutenfri mjölmix. 

Sen i Fredags så äter jag efter Fodmap.. 

En behandlingsform för Ibs-magar eller Irretable Bowel Syndrome som det egentligen heter och då finns det viss mat som man bör undvika på grund av att sockerarterna (kolhydraterna) i just den specifika typen av mat jäser i magen och tarmarna och ger bland annat värk, magont, förstoppning, diarré, gaser, svullnad och kamper..

Snart är jag inne på min 5 é dag och det känns mycket lugnare redan nu, ska bli spännande och se hur det är om 2 -3 månader. 

Att undvika:

Mjölksocker.. 
-Mjölk
-fil
-glass
-mascapone 
-ricotta 
-keso
-soyamjölk 
-mjölkchoklad 

Fruktsocker...
-äpple
-päron
-vattenmelon 
-persika 
-nektarin
-mango
-honung
-torkad frukt

Undvik även:
-ceshewnötter
-mandel
-bönor 
-linser
-kikärtor 
-bulgur
-cous-cous
-vete
-råg
-rödbetor 
-rödkål 
-soya
-lök
-vitlök 
-blomkål 
-avocado 
-majs
-svamp
-sockerärtor 
-öl
-rom
-sötningsmedel 

Stevia och aspartam är okej..

Nu ser det nästan ut som om jag inte kan äta någonting alls.... men det finns massor av gott till mig med, jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar