söndag 29 januari 2017

Söndagslunch

Hos många familjer så serveras idag traditionella söndagsrätter så som stek, potatis och gräddsås eller någon köttgryta som stått och puttrat på spisen hela förmiddagen, själv tycker jag att det passar bra med något lättare så här efter helgens alla godsaker.

Just denna söndag då slängde jag ihop en egen variant av Turkisk linssoppa.


Till den använde jag mig av:

1 burk krossade tomater 
1 gul lök  (finhackad)
2 vitlöksklyftor 
2 morötter  (finrivna)
2.5 dl sköljda röda linser
1 tsk sambal oelek 
2 msk chilisås 
2 msk tomatpuré
2 hönsbuljongtärningar
1 L vatten 
1 burk kokosmjölk 
Salt, peppar, koriander

Lägg i alla ingredienser i en stor gryta och koka ca 30 min.
Mixa soppan slät med en stavmixer, koka upp igen.

Servera med en klick turkisk yoghurt och lite färsk koriander om man tycker om det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar