söndag 20 november 2016

Vad har helgen bjudit på då?

I Fredags så var Emil och jag med vår vän Tony och förberedde lite inför denkommande dagens Julmarknad i Ransäter.

På kvällen så såg vi på Idol och som vanlig så mumsade vi på något gott, just denna kvällen blev det nachocips med en köpt avocadodipp och två stycken hemgjorda (vitlöksdipp och guacamole)




Dippsåser man gör själv är ju enkelt att göra, godare är de i regel med.

Vitlöksdipp 
3 dl creme fraiche 
2 rivna lr pressade vitlöksklyftor 
Salladskrydda efter smak

Guacamole  
2 mogna avocados
1 dl creme fraiche 
2 rivna lr pressade vitlöksklyftor 
1 msk lime
1 tsk sambal oelek 
Salt
(Mixa lr mosa allt tillsammans.

Under lördagen så var vi på Julmarknad och jag måste säga att jag tycker det är rätt så tråkigt men nu är det gjort.

På kvällningen så åkte Emil, Josef och jag till Karlstad på bio och valet föll på Inferno, mest för att det inte skulle bli så himla sent.

Idag har jag mest grejat här hemma med lite plockade och städande.

Det har blivit en pepparkaksrulltårta med lingonsmörkräm bakad och till middag blev det en egenkomponerade maträtt a'la Indien (på mitt vis).

Det började med att jag gjorde iordning en kryddblandning som jag fick för mig skulle vara god till kyckling som innehöll kardemumma, koriander, gurkmeja, ingefära, kanel, paprika, spiskummin, kryddnejlika och chili.



Ovan här så ser ni dagens middag.

Det är kycklingfilé som jag skar i mindre bitar och fräste i lite olja, tillsammans med med vitlök, kryddblandningen och salt.

Sen tillsatte jag en burk kokosmjölk och lät småkoka ca 15 min innan jag rörde ner grönsakerna och lät det sjuda ytterligare 10 min.

Detta åt vi med Libabröd och hummus, jättegott tyckte jag iallafall 😉. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar