söndag 25 september 2016

Full speed och helt slut..

Nu har jag tvingat mig själv att gå på högvarv i några dagar, allt för att hålla ihop i någon dag till.

Imorgon åker vår gäst hem till Serbien och Josef återgår till sitt jobb igen efter fyra dagars ledighet..

Själv kommer jag förmodligen falla ihop som ett korthus efter morgondagens besök hos terapeuten.

Och det säger jag inte för att jag är negativ eller pessimistisk,  utan för att jag har en god självkännedom och sjukdomsinsikt.

Vad har vi fyllt denna söndag med då?

Sov gjorde vi till ca kl 8.30 och efter frukost och lite fixande här hemma så tog jag mig en skogspromenad på 60 min.

Väl hemma igen och efter en kalldusch så ökade jag på tempot lite och for till affären.. fixade en vitkålssallad, gjorde marknadsnougat, förberedde en rårakssmet och städade undan.

Just när jag startat dammsugaren så klev Madde in genom dörren så när jag var klar så satte vi oss i några minuter innan det var dax att fixa lunchen..

Rårakor, bacon,  hemgjord lingonsylt och mjölk 👏👏👏..

Efter disk och kaffe på maten så åkte vi upp till vackra Brattfallet. 





Innan vi åkte hem igen så passade vi på att öppna en burk SURSTRÖMMING! 

Fy tusan vilken lukt.. men Madde och jag fick oss några rejäla skratt under tiden Josef och Tony skull smaka på denna svenska delikatess.. 🤔

Under hela resan upp till Brattfallet och hem igen så satt Tony bara och log och sa wow!

Och vi som ser denna natur varje dag blir förmodligen lite hemmablind.. men om man öppnar upp sina sinnen lite grann så slås man verkligen av vår vackra och fina omgivning.

Lagomt till vi kom hem igen så var det time att börja med middagen och idag blev det vitlöksmarinerad bankad fläskfilé med potatisgratäng, chilibea, vitkålssallad och min djävulssås.




Åsas djävulssås innehåller:
1 burk krossade tomater 
1 nypa socker
4 vitlöksklyftor 
1 finhackad gul lök 
Färsk chili (stark)
Spiskummin 
Ingefära 
Cayennepeppar 
Paprikapulver 
Svartpeppar 
Oregano 
Persillade 
Salt

Som blandas i en gryta och småkokas i 15- 20 min för att sen kylas ner innan servering ..



Och med detta säger jag tack för idag Tony, Josef och Madde.. och godnatt till alla som läser detta.. sleep tight 😴.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar