onsdag 30 mars 2016

Snöat in på..

Just det här att snöa in på saker och ting är ju liksom bara jag. Ni som känner mig vet vad jag menar.

Jag har bland annat haft längre perioder i mitt liv där jag nästan bara ätit en sak i taget. 

Några exempel är:

-Knäckebröd med keso och kaviar.
-Broccoli, färska champinjoner med japansk soya och wasabi.
-Havregrynsgröt med ett tärnat äpple.
-Äggröra på 2 vitorna och 1 gula + 80 g skinka.
-3 kokta äggvitor med 1 tsk philadelphiaost i varje istället för gulan.
-Broccoli, blomkål och kycklingfilé.
-Kycklingfilé med 2 msk minikeso.
-En bakpotatis med 150 g minikeso. 
-2 dl lättfil med 1 dl färska hallon.

Ja.. listan kan göras hur lång som helst.. och varje gång jag fastnar för något så är det oftast alla måltider 24/7 i 3-12 månader.. Sjukt!

Den här gången så är det avocado, banan och minikeso......

Eventuellt kan jag lägga till kycklingfilé lr tonfisk.

Jag brukar alltid ha en bra anledning till varför det är så bra... förutom att det är det enda som smakar bra för tillfället.



AVOKADO 


1. Den är rik på nyttigt fett. 
2. Fylld av näring. I avokadon finns över 14 mineraler, protein, 18 essentiella aminosyror, fibrer, karotenoider, omega, vitamin B, C, E, K och många fler..
3. Den skyddar mot sjukdomar så som diabetes, hjärtsjukdomar,  cancer och hjärnsjukdomar. Den sänker det dåliga kolesterolet och höjer det bra. Den reglerar blodsockret och håller inflammationer borta.

Och den är väldigt god!



BANAN


Bananer är naturligt fria från fett och kolesterol. Men innehåller bland annat vitamin B6, C, A och även kalium, mangan, magnesium, riboflavin, niacin, järn och fibrer.

En studie har visat att barn som äter en banan om dagen löper 34 % mindre risk gör astma.. Där har ni svaret på mina astmafria barn.. haha!

Kalium är kärlutvidgande.. och det vet vi ju alla att det är bra.

Bananer sägs enligt forskning även skydda mot barnleukumi och på oss vuxna tjock och ändtarmscancer.

Ni ser ju själva. . Det är bara att äta på!

Nu för tiden så vet jag ju att det inte är bra att äta så ensidigt så jag försöker verkligen att äta mångsidigt och varierat.... 

Jag har ju några laster som jag aldrig släpper också..

Blandade nötter (ej jordnöt), popcorn och rött vin.

Önskar er alla en bra fortsättning på kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar