fredag 29 januari 2016

Planklunch.....

Hemma hos oss fick det bli laxplanka till lunch idag.. kan oxå tillägga att jag är liiiite hyper....men bara lite!

Till 2 personer behövs:

2  plankor
2 laxfiléer 
1/2 citron, Citronpeppar 
1 gul lök

Ca 6 potatisar
2 msk riven ost 
1 äggula 
Ca 1 dl mjölk
Salt, peppar 

Grön sparris
1 tomat



Kall sås:
2 dl creme fraiche 
1-2 msk majonnäs 
1/2 pressad citron + rivet skal
1 kruka hackad dill
1 riven vitlöksklyfta 
Salt, peppar, aromat

Blanda ihop och låt stå kallt en stund.

Laxen stekte jag i ugnen med citronsaft, lite rivet skal och Citronpeppar.. La även med en gul lök som jag delat på hälften. 
200 grader i 20 min.

Potatisen kokande jag i mindre bitar tills de blev mjuka. Sen pressade jag den i en skål och blandade i äggulan, ost, mjölk, salt och peppar. Sparrisen smörstekte jag i stekpannan. 

Sen lägger du på som du själv vill på plankan.. 200 grader I ca 15 min.

Smaklig måltid!!!!

Medans jag förberedde lunchen så kom jag på något jag var tvungen att testa.

Gluten/socker/mjölkproteinfria muffins.



Till dem änvände jag: 

3 dl fiberhavregryn som jag mixade till mjöl i en matberedare.
2 dl dadlar
1 banan
1 dl vatten
3 ägg
1.5 msk kakao 
1/2 msk kokosolja 

Jag mixade allt tillsammans till en jämn smet. Fyllde 3/4 av muffinsformarna och gräddade på 180 grader i 12 min.

Vad dessa smakar har jag inte en blekaste aning om.. Ska snart låta någon stackare få vara försökskanin..hehe!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar