fredag 15 januari 2016

Idag har jag tänkt till...

Under min lite kalla promenad idag så har jag funderat en del på det här med att ta hand om sig själv.

Det började redan innan jag gick ut.. under tiden jag med skrift i en chatt försökte övertyga en vän om hur viktigt det är att just... ta hand om sig själv!

Och som vanligt när vi har våra samtal C och jag.. så får jag mig en och annan tankeställare själv också. Det är så enkelt när man talar om för andra att de är värda allt det bästa... men så himla svårt att tillämpa på sig själv.

1. Sömn
Utan sömn kan inte kroppen fungera. Redan efter ett dygn kommer kroppen och psyket börja fungera sämre.
  • Trötthet 
  • Humörsvängningar
  • Minnesproblem 
  • Minskad koncentrationsförmåga.
  • Störd ämnesomsättning.
  • Ökad risk för fetma.
  • Ökad risk för diabetes typ 2
  • Ökad hunger. 
  • Ökad risk för hjärtsjukdomar, infarkt 
  • Sämre immunförsvar. 
  • Minskad produktion av könshormoner 
  • Ökat blodtryck.
  • Mindre stresstålighet.
  • Ökad risk för depression 
  • Ökad risk för utrbrändhet beroende på mindre djupsömn och återkommande uppvaknade. 
  • Muskelvärk 
  • Minskad kreativitet
  • Minskad livskvalitet



2. Mat
Är jätteviktigt för hur man mår... konsekvenserna kan bli både fysiska och psykiska.

Järnbrist

Symtom: Bland annat trötthet, blek hy, sänkt immunförsvar, apati och koncentrationssvårigheter.
D-vitaminbrist
Symtom: Bland annat nedstämdhet, högt blodtryck, trötthet och försämrad kondition.

Selenbrist
Symtom: Selenbrist är mycket vanligt i Sverige, då vi har selenfattiga jordar. Ofta ger det dock inga märkbara symtom, även om det ibland kan vara förknippat med kronisk trötthet, nedsatt immunförsvar och muskeltrötthet.

Zinkbrist
Symtom: Bland annat orolig mage, dåligt immunförsvar, koncentrationssvårigheter och försämrat mörkerseende.
Vitamin B12-brist
Symtom: Problem med minnet, känselstörningar, yrsel, trötthet och hjärtklappning. 

Det är två av de primära behoven vi har och ändå ska det vara så svårt att ta sig den rätten och tiden att äta och sova..


Något att tänka på mina kära..



Mina familj

Min fysiska hälsa

Att det finns hjälp att få i olika avseende 

Att livet går runt

Mitt sociala nätverk


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar